Er piratene de beste kundene?

Aftenposten skriver i dag at en undersøkelse utført ved BI viser at piratene er de beste kundene. Vi har ofte fått høre dette, om at folk først lytter til piratversjoner og deretter kjøper musikken hvis de liker den.

Jeg kjenner ikke undersøkelsen ut over omtalen i Aftenposten.  Men ut fra det som der er referert har folk blitt spurt om de har lastet ned gratis musikk. Det fremgår ikke om folk har lastet ned mye eller lite musikk. Rent umiddelbart fremstår dette som en stor svakhet ved undersøkelsen. Det er ikke særlit overraskende at folk som faktisk er interessert i musikk i større grad har lastet ned noe musikk enn folk som ikke er særlig interessert i musikk. Dermed kan man få de resultater at de som kjøper musikk også har lastet ned noe fra gratistjenester.

Hvis det hadde vært slik at de som laster ned musikk i stort omfang også kjøper musikk i stort omfang, da ville resultatet vært interessant og overraskende. Men om man ser på hvilke musikksjangre som synes å tape mest på ulovlig nedlasting, da tyder det på at de som laster ned mye musikk i liten grad kjøper denne musikken.

Print Friendly
  • Det ble gjort en liknende undersøkelse i fjor, men den gangen om film. Den viser en tydelig sammenheng som indikerer at de som laster ned mest også kjøper mest.

    Undersøkelsen ble gjennomført av Econ Pöyry og finnes her:
    http://www.econ.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=9&I=2882&mnusel=a185a253a
    Selve undersøkelsen som PDF:
    http://www.econ.no/stream_file.asp?iEntityId=3714

    Undersøkelsen ble også omtalt i Dagbladet:
    http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/04/531577.html

    En utfordring med denne undersøkelsen er den lave andelen stornedlastere (ca. 60 av 1000). For å få skikkelige tall burde det snart gjennomføres undersøkelser med større antall fra begge grupper.

  • The proof of the pudding is in the eating. Problemet med slike undersøkelser er at hvis resultatet er riktig, da burde salget av musikk ha økt, særlig innen de musikksjangere som særlig henvender seg til “fildelergenerasjonen”. Men det skjer ikke. Det er særlig der musikksalget faller.

    Ellers tror jeg ikke musikk og film er direkte sammenlignbart. Jeg har lite personlig erfaring med fildelingsnettverkene. Jeg har bare brukt dem ut fra ren akademisk interesse for å se hvordan de virker, og har da bare lastet ned noen musikkfiler som jeg allerede hadde på CD. Men jeg har fått et inntrykk at i alle fall en del av de filmer som ligger ute er videoopptak gjort på kino og andre dårlige kopier. Det ser ut som om det er prestisje i å få tak i en film tidlig, gjerne før den har hatt premiere. Men hvis det man da får er en teknisk sett veldig dårlig versjon, skjønner jeg at de samme (som må antas å være mer enn normalt filminteressert) siden ser filmen på kino og kanskje til og med kjøper den på DVD. Og film er uansett best på kino. Musikken er nok mer sårbar. Den musikken man finner er mye nærmere “the real thing”. Jeg tror ikke man vil få noen særlig kvalitetsforbedring om man laster ned musikken fra iTunes etter først å ha lastet den ned via PirateBay. Den eneste grunnen til å kjøpe musikken etter at man først har lastet den ned via PirateBay vil være at man faktisk har et klart ønske om å være ærlig, og at man er villig til å betale for det. Jeg ville nok gjøre det (bortsett fra at jeg ikke ville ha lastet ned musikken via PirateBay) fordi det er viktig for meg å holde min opphavsrettslige sti ren. Men jeg tror ærlig talt ikke at det er så veldig mange som tenker sånn.

  • Problemet med slike undersøkelser er at hvis resultatet er riktig, da burde salget av musikk ha økt, særlig innen de musikksjangere som særlig henvender seg til “fildelergenerasjonen”.

    Undersøkelsen sier ingenting som tyder på at salget burde øke, bare at blant de som kjøper kultur er fildelerne de som kjøper mest. Dette vil i utgangspunktet ikke ha noe å si for salget totalt sett. Andelen som både fildeler og kjøper mest kultur kan være konstant uavhengig av hvordan salget går. Det eneste det viser er at man ved å gå hardt ut mot fildelerne også risikerer å gå hardt ut mot sine beste kunder.

    Men jeg har fått et inntrykk at i alle fall en del av de filmer som ligger ute er videoopptak gjort på kino og andre dårlige kopier. Det ser ut som om det er prestisje i å få tak i en film tidlig, gjerne før den har hatt premiere. Men hvis det man da får er en teknisk sett veldig dårlig versjon, skjønner jeg at de samme (som må antas å være mer enn normalt filminteressert) siden ser filmen på kino og kanskje til og med kjøper den på DVD.

    Når det gjelder inntrykket av at fildelingsnettverkene er fylt med dårlige videokopier vil jeg si at dette i hovedsak er galt. Det finnes riktignok mye dårlig og mange videopptak fra kino, men mesteparten er å finne i en kvalitet som er langt bedre enn du får tak i fra butikkene. Når DVD-en kommer er ikke versjonen med dårlig kvalitet like populær som den man får lastet ned i DVD-kvalitet.

    Et godt eksempel er TV-serier som Lost. Et enkelt søk på The Pirate Bay gir deg denne i full HD-kvalitet noen dager etter at episoden er vist på HD-TV i USA. Skal man kjøpe det lovlig i Norge får man stort sett bare DVD-kvalitet (som er en del dårligere enn HD). Etter et søk hos Platekompaniets nettsider finner du bare sesong 4 i HD-kvalitet.

    Med andre ord er trolig ikke kvalitetskravet alene årsaken til at man kjøper video. Annet enn at man i det minste vet at man får DVD-kvalitet og ikke risikerer noe annet.

    Den eneste grunnen til å kjøpe musikken etter at man først har lastet den ned via PirateBay vil være at man faktisk har et klart ønske om å være ærlig, og at man er villig til å betale for det. Jeg ville nok gjøre det (bortsett fra at jeg ikke ville ha lastet ned musikken via PirateBay) fordi det er viktig for meg å holde min opphavsrettslige sti ren. Men jeg tror ærlig talt ikke at det er så veldig mange som tenker sånn.

    Det kan godt være at det ikke er så mange som tenker slik, men det interessante er at de mest aktive fildelerne gjerne er storkonsumenter av kultur. Dette har med hvordan “fildelingsscenen” fungerer (vi jobber med å lage en enkel oversikt over denne nå i FriBit, men inntil videre har Wikipedia en grei innføring: http://en.wikipedia.org/wiki/The_scene ). Der handler det om å være tidlig ute og kjøpe innhold man liker, slik at man kan dele dette i lukkede fildelingsnettverk. Det betyr med andre ord at man faktisk må kjøpe en god del for å være med å dele hele kaka.

    Tendensen til å kjøpe og dele det man liker har smittet over på andre nettverk. Samtidig som det ikke er til å legge skjul på at det fortsatt finnes de som bare ønsker å støtte det man liker – selv når man kan få det gratis.