Sykkelruter i Oslo: Bryn til Grønlandsleiret via turvei – en liten perle!

[section_title title=Bryn – Svartdalen]Vi starter der Nils Hansens vei kommer inn i Østensjøveiene, som er et punkt på sykkelruten langs Store ringvei mellom Sinsen og Ryen.

Hvis vi skal følge turveien sykler vi under T-banen på nordsiden av jernbanelinjen, alternativt under Østensjøveien om man kommer østfra i Nils Hansens vei (sving ned i Etterstadkroken).

Det er også mulig å velge Fagerlia, som går på sydsiden av jernbanen. Dette er en boligvei. Det står skiltet at det er privat vei og at den er sperret med bom, men det står bare at den et stengt for motorkjøretøyer. Her vil man komme ned til Arnljot Gellines vei omtrent der motorsykkelklubben Bandidos har sitt klubbhus, og kan fortsette ned til Enebakkveien og følge denne til Galgeberg. Det er nok en mer effektiv sykkelruten, men ikke på langt nær så hyggelig å sykle.

Vi svinger inn til et av husene hvor Statens vegvesen og Vegdirektoratet holder til. Det er nesten noe symbolsk i at de ligger mellom trafikkaoset i Østensjveien ved Bryn, og den idyllen vi skal inn i.

Vi kommer raskt til en bratt kneik. Man skal ha bremsene i orden hvis man sykler ned og gode ben om man skal sykle opp. Men den er ikke lang, og det er den eneste bakken av denne typen — i alle fall om vi holder oss på nordsiden av Alna. Det er som alltid vanskelig å få fram på et bilde hvor bratt denne bakken virkelig er.

Rett nedenfor denne bakken deler veien seg. Velger vi venstre mulighet, som er omtrent rett fram, havner vi på en sti gjennom Svartdalen på sydsiden av Alna .Tar vi til høyre følger vi turveien som vi skal ta. I nærheten av dette stedet kan man finne den første geocachen på turen nedover.