ViaRhona – dag 1: 18. juni — til Zürich

ViaRhona er en sykkelrute som går langs Rhônen fra Geneve til Middelhavet. Egentlig var det min plan å sykle der i fjor, men det ble det av ulik grunner ikke nos av. Så da gjør jeg et nytt forsøk i år. I fjor valgte jeg i stedet å sykle fra Paris til Kiel på ettersommeren, etter å ha sett finalen i Tour de France i Paris. Det ble min ReTour de France.

I år gjør jeg et nytt forsøk på ViaRhôna. Men basert på at det gikk helt greit å sykle 1345 km sist sommer, med en snitt på ca 100 km pr dag, har jeg forlenget turen i år. Nå starter jeg der Rhônen starter, i De sveitsiske alper, og følger Rhônen derfra ned til Lac Leman (Genevesjjøen), og sykler rundt denne via Montreux og Lausanne til Geneve, og fortsetter derfra som jeg hadde planlagt i i fjor. Det blir en tur på i alt ca 800 km. Så til dagen i går, som var den første dagen.

Det var en grytidlig start. I alle fall føtes det slik. Det var i alle fall tidlig sett i forhold til når jeg gikk og la meg. Egentlig kan man ikke klage på at et fly 09.45 er veldig tidlig, selv ikke på en lørdag. Men det er det med alt dette man skulle fått unna før man drar. Da blir det lett sent, og avstanden mellom når man legger seg og når man står opp blir kort.

Jeg har kort vei hjemmefra til Nationaltheateret stasjon. Men når man skal bære en sykkel (pakket i en bag) og resten av den bagasjen man skal ha med, blir det langt nok.Som jeg allerede har nevnt noen andre sammenhenger tidligere, hadde jeg for en gang skyld billett på business class. Da jeg bestilte billetten var av en eller annen grunn en billett på turistklasse omtrent 1.000 kr dyrere enn en billett på business class på samme avgang. Jeg gidder ikke betale masse ekstra for å unngå business class.

20160618115040

En av de mange fordelene med business class er at man får med to innsjekkede kolli, samt to stk håndbagasje. Dermed kunne jeg få med alt, uten å måtte bestille plass til ekstra bagasje. Jeg kunne gå “fast track” på Gardermoen, og vi fikk en ordentilg frokost på flyet — det er det lenge siden jeg har fått.

Men det var for tidlig på dagen til at jeg ville teste vinutvalget.

DSC_0035Som man ikke har kunnet unngå å legge merke til, er det fotball-EM. Fotballen har også inntatt flyene, i alle fall i form av sjokolade.

Det kan være en utfording å ta sykkelen fra hverandre og pakke den ned i en bag. Men det er, i alle fall for meg, en større utfordring å sette den sammen igjen. Alle flyplasser av noen størrelse bør ha et mekkestativ med det nødvendigste av verktøy, slik at det er rimelig enkelt å demontere en sykkel for å pakke den for fly, og for å montere den når man kommer fram. Ikke minst bør det være en ordentlig pumpe. Det er vanskelig å få tilstrekkelig trykk i dekkene med de små pumpene man gjerne har med.

Først må sykkelen ut av bagen.

Å montere en sykkel krever trening. Jeg gjør det ikke så ofte at jeg får nok trening.

Jeg fikk nå satt den sammen, men jeg syntes ikke at bakhjulet sto helt riktig. Det trillet ikke så lett som det skulle trille. Bremse- og girhedelen på den ene siden var slått skjev under transporten. Dessuten hadde jeg bare fått pumpet sykkelen med en liten håndpumpe, og da er det vanskelig å få nok trykk i dekkene. Bagasje sendes ikke i trykkabin, og man må slippe ut dem meste av luften når sykkelen skal sendes med fly — ellers risikerer man at den kommer fram med eksploderte dekk. På veien fra flyplassen til byen passerte jeg en stor sykkel- og sportsforretning (ja, i den rekkefølgen).

20160618152341

Jeg svingte innom og spurte om de kunne ta en sjekk på sykkelen. Det kunne de. Jeg måtte bare vente til han ble ferdig med den sykkelen han holdt på med. Det var utmerket service. Jeg ble tilbudt kaffe og vann mens jeg ventet, og jeg brukte ventetiden til å se på noen sykler i butikken, blant annet en av Fabian Cancellaras sykler, som sto utstilt der.

20160618151222

Og en form for sykkelparaply. Kanskje praktisk når man ikke skal sykle så veldig lagt og det regner? Den må gi en del ekstra luftmotstand.20160618144949

Så ble sykkelen min fikset og justert av folk som kan slikt.

20160618150449

Da sykkelen var fikset, kjøpte jeg noe småting som jeg glemte å kjøpe før jeg dro hjemmefra. De tok ikke en gang betalt for jobben, bare for det jeg kjøpte. Det var en utmerket service overfor en sykkelturist som tilfeldigvis stakk innom.

Jeg syklet så inn til hotellet. Det begynte å regne, hvilket jeg ikke satte pris på. Underveis passerte jeg noe som så ut til å være en gate og/eller parkeringsplass som var omgjort til lekeplass. Det liker jeg. I gamle dager var gaten et viktig felleareal, og barn lekte i gaten. Men bilistene gjorde gatene farlige, og fortrengte folk. Det er fint at i alle fall deler av gatene gis tilbake til barn.

20160618162332

Jeg sjeket inn, og gikk ut i Zürich til fots. Byen var gjenkjennelig fra da jeg var her for 42 år siden. Men mye har selvsagt forandret seg.

Byen er en trikkeby. Det liker jeg. Trikk gir byen sjel. Det kan man ikke si om busser. Det merkes ved at bruker trikk og bybane, folk som ikke brukte den bussen som gjerne gikk der før. At busser er mer fleksible og dermed bedre, er et skrivebordsstandpunkt.

20160618184617

Her finnes det også trolleybusser.

20160618174614

Zürich har ikke noe bilfritt sentrum. Men det er mange bilfrie gater og store bilfrie områder. Mange sykler. Sykkelinfrastrukturen er ikke akkurat imponerende. Det er stort sett sykkelfelt, hvorav noen er røde.

20160618190729

Og det er også oppmerket sykkelfelt på eller ved siden av fortau. Det er ikke noen optimal løsning. Men den fungerer i de fleste land i Europa. Det er bare i Norge at man i sin “visdom” har funnet ut at dette ikke går. Jeg har hørt at noen har vist til noen EU-regler, uten at jeg vet kontkret hva de har siktet til. Men det må være bare tull, for i de fleste EU-land som jeg har syklet i, finner man dette.

20160618185726

Det forutsetter selvsagt at fotgjengerne respekterer syklister og sykkelfelt, og ikke virrer rundt som hodeløse høns.

Jeg tar også med dette bildet av enkle, men funkjsonelle sykkelstativ. Vanskeligere behøver det ikke gjøres. De må bare plasseres slik at de ikke kan blokkeres av parkrende bilister.

20160618191156

Dessverre har de i Zürich også gjort den fundamentale planleggingstabbe at det er lagt store, bildominerte veier langs sjøen, slik at det er skapt en undøvendig barriere mellom byen og sjøen.

20160618185704

Men heldigvis er det ikke slik over alt. Langs elven er det ikke biltrafikk hele veien.

20160618192253

For en som er glad i teddybjørner, og ikke minst kvalitetsbjørner fra Steiff, var det hyggelig å finne denne.

20160618183228

Dessverre var den stengt, så jeg kunne ikke stikke innom og hilse på noen av dem.

På et av byens torg hørt jeg fin musikk. På scenen sto disse:

20160618191710

En plakat sa noe om programmet som skulle foregå denne dagen.

20160618191733

Jeg antar at det var Brandy Butler jeg så og hørte. Det var bra. Det er flott med slik musikk i byen. De serverte (enkel) mat og øl også.

20160618191629

Jeg avsluttet dagen med pølsemiddag på restaurant Zeughauskeller, etter anbefaling fra Francis. Gode pølser med godt øl til, kan være helt utmerket.
Selv om jeg egentlig ikke hadde stått opp veldig tidlig, følges det slik. Så det ble en tidlig kveld. I morgen (søndag) blir det tog til der turen egentlig starter.