Rhinruten, dag 4, 28. juli. Til Bodensee

Hvorfor skal kirkene rige med klokkene tidlig om morgenen? Mange kirker ringer timeslag med klokkene. Om de gjør det hele natten, vet jeg ikke, for de våkner jeg vanligvis ikke av — heller ikke her hvor tre kirker slår timeslag. Men at en av kirkene skal sette i gang med kraftig og langvarig ringing klokken 6 en torsdag morgen, det er det vanskeligere å akseptere.

20160727195641

En liten avsporing om timeslag. Universitetet i Uppsala, som er et gammelt universitet, gjør krav på å være opphavet til det akademiske kvarteret. (Det kan godt hende at andre også gjør krav på det samme, jeg bare refererer hva folk ved Uiversitetet i Uppsala har fortalt) Studentne hadde ikke praktiske armbåndsur, smarttelefoner eller smartklokker. De bodde på studenthjem, eller nasjoner som det heter i Uppsala, ganske nær universitetet. Når kirkene slo timeslag, visste de at nå hadde de et kvarter til forelesningne begynte.

Tradisjonen var at skrev man klokken 12, visste alle at man egentlig mente 12.15. Jeg har blitt fortalt at for en del år tilbake mente man at dette var en ganske meningsløs tradisjon. Men universitetene i Stockholm og Uppsala skilte lag da skulle kvitte seg med det akademiske kvarteret, utan at jeg husker hvem som gikk hvilken vei. Det ene begynte å angi tiden til 12.15 (slik man vanligvis gjør ved universitetene i Norge), det andre beholdt tidsangivelsen, men gikk over til at man faktisk startet på annonsert tidspunkt, atlså f.eks. 12.00.

Hvis poenget med å ta toget bare hadde vært å spare motbakker, kunne jeg ha nøyd meg med å ta toget til Gais, hvor jeg måtte bytte tog. Opp til Gais var det bratt.Jeg oppdaget at jeg hadde glemt å stoppe min GPS da jeg gikk på toget (den er korrigert nå). Men den viste at togets stigning var gjennomsnittlig 10% den første kilometeren.

Men fra Gais til Appenzell var det dels flatt, dels gikk det nedover. Så jeg kunne ha trillet lett nedover fra Gais til Appenzell. Men det  visste jeg ikke da jeg kjøpte togbillett. Dessuten, som jeg sa i går, jeg synes slike tog er morsomme.

20160728122118

En utfordring med Webcamcacher er at webkameraet må virke når man er der. Noe av problemet med slike cacher, og en grunn til at man ikke lenger tillater at de opprettes, er dårlig oppføling fra cacheeiere. Når kameraet ikke virker, noe cacheier vanligvis ikke har herredømme over, logget folk med bilde av seg selv på stedet. Slike logger skulle ha vært slettet. Skal man logge en webcamcahe som funnet, må man ha lagret bilde av seg selv fra webkameraet. Det holder ikke å ta en selfie der kameraet der. når det ikke virker.

Da jeg kom til Appenzell, måtte jeg til min store skuffelse konstatere at kameraet ikke virket. Da jeg gikk inn på nettsiden for kameraet, stod det en beskjed om det at det ville være ute av drift i minst en dag. Og da var det utgjort at denne dagen var akkurat den dagen jeg var der. Men helt resultatløs var turen ikke. Jeg fikk en tur med et morsomt tog og jeg fikk se Appenzell,  Og jeg kunne ikke dra derfra uten å ha funnet minst én annen cache, Jeg hadde også funnet og loggen en cache ved togbytte i Gais, og det ga meg cacher i to kantoner hvor jeg ikke hadde noen cache fra før.

Appenzell er en fin, liten by. Det er ikke noe skiområde, i alle fall ikke et skiområde som kan konkurrere med de mer kjente skiområdene i de sveitsiske alper. Det betyr at byen ikke har blitt ødelagt av store, stygge hoteller og leilighetskomplekser.

Det gamle sentrum er som en klisje av en sveitisk alpeby, med sveitsik gjøkurarkitektur. Det er nesten som man venter på det skal komme en gjøk ut av et vindu og si Ko-Ko.

20160728111134

Hvis man vil ha hagegnomer, har de et stort utvalg her. Jeg har inntrykk av at sveitsere er glade i hagegnomer. Jeg har sett ganske mange i ulike hager i Sveits.

20160728111454

Jeg konstaterte at de også har et lokalt bryggeri. Men når jeg sykler, drikker jeg ikke øl, i alle fall ikke annet enn alkoholfritt øl, før jeg er ferdig med dagens etappe. Så det ølet fikk bli usmakt.

20160728121836

Det gikk med en del tid til utflukten til Appenzell, så jeg kom egentlig ganske sent i gang med dagens sykkeltur. Den endte på litt i underkant av 80 km.

_20160728_233342

Ned valgte jeg en rute som var skiltet til Altstätten. Det var en helt annen rute enn den jeg hadde planlagt, men det var helt greit.  Noe av det man har gjort mange steder i Sveits, er at når det har blitt bygget ny vei, da er den gamle lagt til rette for sykling. Det betyr ikke nødvendigvis at det er forbudt å kjøre bil der. Man må bare iverksette tiltak som begrenser bilkjøring, så som lav fartsgrense, kanskje andre fartsbegrensende tiltak (det er vanligvis ikke tilstrekkelig å bare sette opp skilt, de bryr ikke bilistene seg om.

20160728123055

Dette burde vært gjort på mange veier i Norge. Gamle Mossevei er et kroneksempel. Ta med fortsettelsen Kongeveien, og man har sykkelvei fra Oslo til Svinesund.

I Norge tenker man ikke slik. I Statens vegvesen mener man at det ville være en urimelig favorisering av én traffikantgruppe på bekostning av andre, dersom det skulle tilrettelegges for sykling på Gamle Mossevei. At det er en favorisering av én traffikantgruppe å bare legge til rette for bilister, til tross for at det eksisterer en E18 som er forbeholdt bilister, slike tanker trenger ikke gjennom hos Statens vegvesen. I alle fall ikke før ganske mange av de som er der nå er pensjonert, eller har forsvunnet på andre måter.

Skandaleprosjektet Dronning Eufemias gate i Bjørvika, illustrerer noe av problemet med tankegangen hos Statens vegvesen. Ser man på dokumentene fra Statens vegvesen, finner man ikke noe om de grønne allmenningene som skal forbinde byen og sjøen, som Oslo kommune snakker så varmt om. For Statens vegvesen var formålet med utbyggingen i Bjørvika å flytte E18 lenger vekk fra sjøen. Jeg trodde faktisk at E18 går i tunnel under Bjørvika, og at det er helt på trynet å betrakte Dronning Eufemias gate som E18.

Statens vegvesen ser også på Dronning Eufemias gate som avlastingsvei for de helt ekspsjonelle tilfellene at begge tunnelløpene i Operatunnelen er stengt samtidig. Da skal byen druknes i biltrafikk, etter Statens vegvesens tankegang. For da må E18-trafikken kunne tas unna på overflaten. Man kan ikke risikere at bilistene blir stående i kø, med beskjeden om at veien er stengt. Det er sikkert mange andre veier, antagelig også Gamle Mossevei, som i Statens vegvesens tankegang skal  fungere som avlastningsvei, og da må man for all del ikke gjøre noe som kan begrense biltrafikken biltrafikk, som f.eks. å legge til rette for sykling. Ikke overraskende at resultatene blir dårlige i Norge.

Men tilbake til Sveits. Ikke bare var det skiltet ruter for terrengsykling og syking på vei. Det var også skiltet ruter for rulleskøyter.

20160728132419

Jeg passerte også noen vinmarker. Vi er nær Bodensee, og den virker antagelig som et stort varmemagasin som gjør at vintrene ikke blir så veldig kalde, og har en nedkjølende effekt om sommeren. Jeg drakk en lokal rødvin fra områdene rundt her til middag i går. Det var en Pinot Noir, eller Blauburgunder som de kaller den i Sveits og Østerrike (Spätburgunder i Tyskland). Man får nok bedre Pinot Noir andre steder, men det var en helt OK vin.

20160728132149

Vel nede satte jeg kursen mot Østerrike. Det var så kort vei til og over grensen. Å komme til et annet land ga en følelse av fremdrift. Jeg vet at det er en illusjon. Men det var dette med å ta illusjonene fra et gjennomsnittsmenneske.

20160728145314

Det var faktisk tilsynelatende ganske omfattende grensekontoll, tollkontroll, inn til Sveits. Mens inten syntes å bry seg med trafikken inn til Østerrike. Men en syklist som krysset grensen, det var det ingen grunn til å bry seg om.

Da jeg hadde krysset grensen, ante det meg at det ikke var så lurt. Langs Rhinen var det en sykkelvei på sveitsisk side.

20160728145154

Hvor jeg eventuelt skulle sykle i Østerike, visste jeg ikke. Jeg stoppet på en liten kafé like etter at jeg hadde kommet inn i Østerrike, for en litt sen lunsj. Jeg begynte å se på kartene for å finne en god sykkelrute. Jeg forsøkte Google maps, som kan være ganske gode til å finne ruter, og ba om en sykklerute fra der jeg var til Bregenz. Google ville ha meg tilbake til Sveits, og at jeg så skulle sykle langs Rhinen.

Jeg valgte å følge Googles råd. Hva jeg kunne ha funnet i Østerike, vet jeg ikke. Men på sveitsisk side fant jeg igjen sveitsisk nasjonal sykkelrute nr 2 og EuroVelo 15. Det ga nesten en følelse av å “komme  hjem”. Legg merke til at det er skiltet forbud mot å ri på sykkelveien. Det er ganske vanlig her. Det var en fin og flat sykkelvei, stort sett i god avstand fra støyende bilveier, og slik at man fikk bena i godt gjenge.

20160728155922

Jeg krysset over til Østerrike igjen, nesten uten å merke det. Det sto visst et skilt om hvor syklister og fotgjengere kunne henvende seg om de hahadde noe å fortolle. Men jeg gadd ikke lese det så nøye. Her nedeved utløpet i Bodensee var Rhinen ikke lenger grensen. Grensen gikk på land, vest for elven, slik at Rhinen her rant gjennom Østerrike. Her krysser man Rhinen i Østerrike. Rester etter gammel veimerking viser at man har tatt en del av et kjrefelt (og kanskje var det sykkelfelt før), og satt opp betonggriser (som jeg har lært at det heter) for å lage en beskyttet, toves sykkelvei. Det er fullt muig hvis man vil.

20160728164924

20160728165940

Jeg kom til Bodensee, som er et populært sted om sommeren.

20160728170515

Jeg fant også noen slike: Sykkelgater. Underskiltet sier noe om at noe kjøring er tillatt, men min tysk er for dårlig til at jeg er helt sikker på hva det betyr, og jeg har ikke tatt meg bryet med å slå det opp. Uansett er det ikke tvil om at her er sykler prioritert.

20160728172458

Så var det dette med geocacher igjen. Mine ambisjoner på det området begrenser seg til å finne minst én cache i hvert kanton, delstat, provins eller hva man kaller det, hvor jeg ikke har funent cache før. Jeg hadde ingen cacher i den delen av Østerrike som jeg syklet gjennom. Men av en eller annen grunn var Østerrike og jeg ikke særlig gode venner i dag, når det gjaldt geocaching. Jeg lette etter mange som jeg ikke fant, og det tok tid. Til slutt fant jeg en, og kunne sette kursen videre mot Tyskland. Da hadde jeg alt bestilt et hotell i Langenargen, for å være sikker på at jeg hadde et sted å dra til. Det er feriesesong og Bodensee er et populært ferieområde. Så det er ikke den tiden på året hvor man får gode hotelltilbud slike steder.

Underveis passerte jeg dette hotellet. De som kjenner meg, vet at jeg selvsagt ville ha valgt dette hotellet hvis jeg hadde oppdaget det før jeg bestlite hotell et annet sted.

20160728195948

20160728200022

20160728200017

Men jeg hadde bestilt et hotell nede ved Bodensee.

20160728210955

Nå sitter jeg på terrassen på hotellets restaurant, hvor jeg har spist fisk fra Bodensee, med en lokal hvitvin, en Müller-Thurgau, som i følge kelneren er produsert omtrent 5 km herfra. Jeg vil gjerne ha lokal mat og lokal vin, eller lokalt øl.

20160728211127

I morgen, som nå har blitt ti i dag (jeg var for trøtt til å skrive dette ferdig i går kveld), sykler jeg til Meersburg, som tar 1 time og 25 minutter i følge Google. Derfra er det ferje til Konstanz, og derfra er det ikke lenge før jeg er tilbake i Sveits igjen. Så får vi se hvor langt jeg kommer i Sveits. Det er forresten en tysk enklave i Sveits i dette området. Slike steder fascinerer meg, så jeg må ta en liten omvei for å komme innom dette stedet — og aller helst finne en cache der.