Rhinruten dag 16. 9. august. Flatt og sykkelvennlig, men litt kjedelig landskap

Jeg hadde ikke så mye mer å gjøre i Nijmegen. Jeg er ikke noe utpreget morgenmennske, og synes egentlig det er ganske greit om jeg klarer å komme meg av gårde rundt kl. 10. Jeg hadde egetnlig ikke noe mål annet enn å dra i retning Rotterdam så vikk jeg se hvor langt jeg kom.

En detalje fra hotellet. I sykkelgarasjen hadde de opplegg for å lade batterier til elsykler. Nå hadde ikke jeg behov for det. Men klart plusspoeng til Hotel Mercure i Nijmegen. (også plusspoeng for juicepressemaskin i frokostsalen, med bedre appelsinkapasitet enn hotellet i Strasbourg).

20160809102815

Å sykle i Nederland er en fryd. Her er det god tilrettelegging, som denne sykkelveien ut av Nijmegen.

20160809104611

Jeg hadde én cache på listen over interesasnte cacher i nærheten av Nijmegen. Det var en gammel cache, fra januar 2002. Men jeg gjorde en amatørtabbe: Jeg sjekket ikke loggene før jeg la i vei for å finne den. Først da jeg hadde problemer med å finne den, sjekket jeg dem og fant at det var mange DNF, som er Did Not Find. Et dårlig tegn som tyder på at cachen ikke er der. Hadde jeg sjekket dette, slik jeg burde ha gjort, hadde det spart meg for en omvei på noen kilometer.

Dagens etappe endte på 131,1 km.

_20160810_003858

Det er fint å sykle i Nederland. Det er flatt og lettsyklet. Men om Nederland, i alle fall denne delen, ikke har mange slitsomme motbakker, kan de by på annet, som regn og motvind. Jeg hadde et par regnskurer. Når himmelen svartner, vinden øker og det blir merkbart kaldere når de første dråpene kommer, da er det ikke noe å lure på: Finn fram regntøy med en gang. Heldigvis varte det ikke lenge. Jeg hadde et par lette regnskurer til, med det var ikks stort å bry seg om

Motvind hadde jeg omtrent hele tiden. Noe annet kan man i grunnen ikke regne med når man sykler mot havet i helt flatt landskap.

20160809171334

Når sant skal sies, kan landskapet bli ganske kjedelig. Det er flatt bondeland, til dels ganske sumpaktig, mellom elver og kanaler.

20160809154328

Jeg spiste en sen lunj på en hyggelig café et sted som heter Rossum.

20160809153632

Når klokken begynte å nære seg 15, var det kanskje i seneste laget for å kalle det lunsj. Jeg pleier å spise en solid frokost, og da blir jeg ikke særlig sulten til det som er en mer normal lusnjtid  Og så lenge det ikke er noe problem å få mat, går det greit.

At landbruk er en grønn næring, ser man tydelig mange steder.

20160809171748

I dag kom jeg igjen på talefot med Google-damen. I Rheingau var det bedre å navigere ettter kart mellom vinmarkene og vinprodusentene. Fra Bingen til Koblenz var det i praksis én sykkelvei, og den var så godt merket at det ikke var behov for andre navigasjenshjelemidler.

Men fra Bonn til Køln og Düsseldorf, søkte jeg igjen hjelp fra Google-damen. Men hun ville ikke snakke til meg, uten at jeg forsto hva galt jeg kunne ha gjort. I stedet for en vennlig damestemme som sier “sving til høyre” og tilsvarende, var det bare noen kling-klnag lyder som fortalte at her skulle jeg kanskje fortsette rett fram, svinge til venstre eller holde til høyre. Var man litt usikker, var det bare å finne fram briller og telefon, og konsultere kartet.

Damer må behandles med en viss tålmodiget, også Google-damer. Når man har laget en rute, må man starte den og vente til talebeskrivelsene er lastet ned. Går man for fort fram og starter før Google-damen har fått komme med en liten kommentar, risikerer man at hun ikke vil snakke til deg på resten av den turen.

Men også Google-damer kan gi uklare og motsridende signaler. Så noen misforståelser og litt krøll kan det bli, selv om jeg kom greit fram i dag.

Jeg satte Google til å navigere til et sted som heter Kinderdijk.

20160809202711

Det er dette stedet som har størst tetthet av vindmøller i Nederland.

20160809201615

Da jeg så at dette var innen rekkevidde, og også så at det ikke var langt fra Kinderdijk til Rotterdam, bestilte jeg hotell i Rotterdam. Kinderdijk ligger på sydsiden av elven Maas, Rotterdam på nordsiden. Det er mange elver som løper sammen og splittes opp i dette deltaområdet, så det er ikke så lett å holde styr på elvene. På vei til Kinderdijk hadde jeg tatt av fra en vei hovr det var skiltet “Rotterdam 16 km”, og syklet noen kilometer på en annen vei videre til Kinderdijk. Jeg håpet at jeg ikke måtte tilbake til dette krysset for å komme meg til Rotterdam. Heldigvis var det en ferge over elven. Den kostet den svimlende sum av 0,80€ for meg og sykkelen,

20160809203034

Mens jeg ventet på fergen, merket jeg meg denne båten med et styrehus som kunne heises opp og ned. Sikkert en veldig praktisk løsning når man ønsker god oversikt, og samtidig må kunne passere under relativt lavet broer oer kanalene.

20160809202635

En praktisk liten detalj fra sykkelveien inn mot Rotterdam: Søppelkasser som var plassert slik at det skulle være lett for folk som sykler forbi å kaste noe inn i dem.

20160809204822

Da jeg begynte å nærme meg Rotterdam, var mitt førsteinntrykk at Rotterdam er en stilig by.

20160809212523

Omsider kom jeg til hotellet.

20160809212805

Her fikk jeg dagens nedtur: De hadde ikke noe sted å oppbevare sykler. Til nå har idde det vært noe problem noe sted. Og i Nederland, der regner man med at de har en sikke rsykkelparkering på hotellene. Men nei, det hadde de ikke. Nå fant damen i resepsjonen en løsning likevel, og sykkelen ble plassert på et lagerrom bak resepsjonen. Men det var litt “Ikke si det til noen, for slikt gjør vi vanligvis ikke”. Jeg er egentlgi ganske lei av alle som vil vite min mening enten jeg har sett på nettsiden, handlet noe eller har bodd på hotellet. Men her skal jeg skrive en tialbkemelding og si at jeg syntes dette var dårlig. Jeg kom ganske sent til hotellet. Hadde jeg kommet tidligere, hadde jeg ganske demonstrativt kansellert min bestilling i resepsjonen og booket et anent hotell.

Jeg kom såpass sent at jeg var litt bekymret for å få mat. Jeg spurte om det var restauranter åpne. De viste til at det var mange restauranter i sentrum, et par minutter unna. Men da jeg spurte om de visste om kjøkkenet også var åpent sent, eller om man bare kunne få noe å drikke, kunen de ikke svare. Men hotellets restaurant var åpen til kl. 22. Så jeg satset på den. Men jeg innså at jeg da måtte gjøre ting i feil rekkefølge, nemlig å spise først og ta en dusj etterpå. Heldigvis var det ikke mange i restauranten, så jeg sjenerte ikke mange ved å sitte der og spise i svett sykkeltøy.

Men hva nå? Jeg begynner å nærme meg reisens slutt. I morgen kommer jeg til å starte dagen med å ta en tur i Rotterdam, enten til fots eller med sykkel. Deretter går turen videre til Hoek van Holland, der Rhinen renner ut i Nordsjøen. Målet var å følge Rhinen fra dens  begynnelse til den renner ut i havet. Så reisen slutter egetnlig ved Hoek van Holland. Derfra handler det egentlig bare om å komme seg hjem.

Det er 30 km herfra til Hoek van Holland. Derfra er det 84 km til Amsterdam. Så det er mulig å sykle til Amsterdam via Hoek van Holland på en dag. Kanskje kan det være greit å stope et sted sånn ca halvveis, f.eks. i Haag, Delft eller Leiden. Så teller jeg fortsatt litt på knappene om jeg skal legge inn et stopp til før Amsterdam, eller om jeg skal kontakte hotellet i Amseterdam og høre om de har ledig rom natten før jeg har bestilt. En hel dag i Amsterdam før jeg reiser hjem, jeg skla klare det.