Klassisk musikk øker på nett

Kort tid etter at jeg la ut min kom­men­tar om nai­ve pira­ter, hører jeg  i dag (19. sep­tem­ber 2007) den gle­de­li­ge mel­din­gen på Musikk­re­dak­sjo­nen i NRK P2 at sal­get av klas­sisk musikk på net­tet øke kraf­tig. De klas­sis­ke sel­ska­pe­ne sat­ser på “de lan­ge haler”, hvil­ket vil si at det er etter­spør­se­len etter tid­li­ge­re utgit­te spor som bidrar til sal­get. Man sel­ger ikke så mye av hver tit­tel, men sel­ger man­ge tit­ler og sel­ska­pe­ne har på den­ne måten revi­ta­li­sert sine kata­lo­ger.

En effekt som ingen had­de for­ut­sett er at sal­get på nett har bidratt til økt inter­es­se for den sam­me musik­ken på CD. Folk fin­ner enkelt­spor på net­tet, liker det og vil ha hele CDen. Mens and­re plate­sel­ka­per opp­le­ver en mar­kert ned­gang i sin omset­ning har de klas­sis­ke sel­ska­pe­ne en mar­kert økning.

Det pub­li­kum som kjø­per klas­sisk musikk er nep­pe vel­dig opp­tatt av å kun­ne stje­le musik­ken gra­tis fra net­tet. Der­for ram­mes ikke dis­se sel­ska­pe­ne like hardt som de som sat­ser på fjor­tis­mar­ke­det.

Det var klas­sisk musikk som ble nevnt i det­te inn­sla­get. Men jeg vil anta at man vil kun­ne se den sam­me tenden­sen hos sel­ska­per som sat­ser på annen musikk med varig ver­di. Om noen av døgn­flu­ene blir borte, så har vel ikke ver­den gått glipp av så vel­dig mye uan­sett. Ingen tren­ger “musik­ken” til Lene Alex­an­der.

Print Friendly, PDF & Email