ViaRhona dag 6: 23 juni – La France

Nå har jeg kommet dit hvor jeg planla å starte i fjor. Her starter den ruten som heter ViaRhona. Så langt har jeg mer eller mindre fulgt sveitsisk nasjonal sykkelrute nr. 1. Etter det jeg beregnet den gangen, gjenstår det nå 475 km. I praksis blir det alltid litt lenger, for det er ikke til å unngå at det blir noen avstikkere og omveier underveis.  Så langt på turen har jeg syklet 333,7 km, om jeg tar med alt fra jeg landet i Zürich. 475 km, det bør kunne gå fem dager, slik at jeg er fremme en gang i løpet av mandag 27. juni. Vi får se hvordan det går.

Geneve er en by som man minne om Zürich, i den forstand at begge ligger der elven renner ut fra sjoøen. Men det er den ikke helt uvesentlige forskjellen at mens Zürich er tyskspråkling, er Geneve franskspråklig.

20160623084634

Følelsen da jeg våknet i dag, var langt bedre enn da jeg våknet i går. Beina føles fortsatt tunge og ryggen litt stiv, men langt bedre enn i går.

I dag forlot jeg Sveits i denne omgang. Geneve er en ganske smal tarm inn i Frankrike, og det er kort vei til grensen. Mange som arbeider i Geneve bor i Frankrike, da det er billigere enn Geneve — som er en dyr by.

Veien ut fra større byer kan være kronglete. Skiltingen er stort sett laget med tanke på bilsiter, og kan lede til motorveier eller andre veier hvor det er svært ubehagelig eller endog forbudt å sykle. Er man på vei inn mot byen er det alltid skilter som peker til byen, til sentrum, osv.

Det er lett å ta litt feil på vei ut av en stor by. Ikke noe veldig alvorlig, men kan tar kanksje feil vei et stykke, og må snu og sykle tilbake. Eller man havner på en omvei. For 3/4-gamle personer som meg, betyr det å navigere som regel at man må stoppe, finne fram briller og så se på kart, GPS eller hva man navigerer etter. Dessuten er det mange kryss hvor man må stoppe for rødt lys, osv., Så det går ikke så fort. Men jeg kom meg ut i den retningen jeg skulle.

Grenser er ikke hva de en gang var. Men et klart tegn på at man begynner å nærme seg en grense, er at det blir veldig stor tetthet av store besninstasjoner. Vurdert etter antallet bensinstasjoner er ser det ut til at bensinen er billigere i Sveits enn i Frankrike.

20160623120040

Så dukket det opp skilt om toll.

20160623120301

Men heller ikke tollstasjoner er hva de en gang var, og akkurat det kan vi nok være glade for.

20160623120347

Jeg hadde håpet å finne et stort skilt med “France” eller “Bienvenue à France” i det jeg passerte grensen, som jeg kunne ta bilde av for å illustrere at jeg hadde passert grensen. Men grensen var ganske diskret. Jeg har vært i grenseområder mellom EU-land hvor jeg ikke har visst om jeg var i det ene eller andre landet. Den eneste klare forskjellen som sa at jeg hadde kommet til et nytt land, var at nå var markeringe av sykkelfelt grønne, mens de tilsvarende var røde i Sveits.

20160623120547

I Frankrike slipper jeg å få gjentatte meldinger fra Telenor om at jeg hra brukt opp datakvoten, og kan kjøpe 50 Mb til for 29 kr. Nå fikk jeg bare en melding fra Telenor om at jeg kunne fortsette å bruke telefonen som hjemme. Jeg har kjøpt en del slike ekstrapakker i Sveits. Nå er jeg innenfor området for fri roaming. Dessuten har jeg en fransk telefon i tillegg til min norske.

Jeg har også kvittet meg med en del bagasjevolum og vekt. Jeg har en bag for transport av sykkelen. Den er ikke så stor. Den fyller vel opp omtrent som 3 pk à 500 vanlige A4.ark, og den veier 1,8 kg.

Den har jeg forhåpentligvis ikke bruk for lenger, før jeg skal fly hjem. Så nå er den sendt med posten til vår leilighet i La Grande Motte, som er målet for denne turen. 1,8 kg er ikke så veldig mye, men når det kommer på toppen av det andre man har, merkes det. Dessuten fyller den opp omtrent en halv sykkelbag. Neida, jeg sendte ikke den tomme ølflasken. Den er bare med på bilde for å gi en antydning om størrelsen på bagen.

Franskmenn er eksperter på å gjøre ting vanskelig og byråkratisk. Hva de kan finne på å gjøre med en pakke som er sendt fra et land utenfor EU, vet jeg ikke. Og jeg ønsket ikke å prøve å finne det ut. (Fra et EU-land til et annet er helt OK. Men toll- og avgifter er ikke med i EØS-avtalen, så her er også Norge et helt utenforland.) Derfor ventet jeg til jeg hadde passert grensen til Frankrike, slik at den kommer fram uten noe ekstra byråkrati.

Men franskmenn er også glade i lunsjpauser. Mye er lunsjstengt, blant annet postkontorer. Det jeg hadde planlagt å sende pakker fra, var det et skilt som sa at det var åpent fra 9 til 12 og fra 14 til et eller annet. Jeg var selvfølgelig der ca kl,. 12.15. Men nå hadde jeg syklet med den bagen i bagasjen noen dager, så jeg skulle nok klare et par timer til. Etter at jeg også hadde spist lunsj, fikk jeg sendt den fra et postkontor i en annen liten by, eller landsby — det er ikke så lett å vite forskjellen. Uansett har nå det franske postvesenet tatt hånd om min bag. Sannsynligvis kommer den fram før meg.

Det kan synes som om min GPS får måling av aktiviet syntes jeg tok for lang lunsjpause. For plutselig oppdaget jeg at den hadde sluttet å telle, så det ble litt surr i målingene i dag. Men det var ikke mer enn 5 km eller så som ble borte.

Når jeg er på tur, prøver jeg å finne noen geocacher. Men man må gjøre et valg: Enten (lang) sykkeltur eller geocaching. En liten avstikker her, litt leting der. Det blir fort en del tid ut av dette. Sykkel og geocaching er en utmerket kombinasjon, og jeg har mange ganger kombinert dette. Men hvis målet er å dra på cachetur med sykkel, da blir ikke syklngen veldig effektiv. Min erfaring er at letingen etter cacher tar omtrent halve tiden, mens syklingen tar den andre halvdelen. En seks timers tur blir tre timer sykling og tre timer leting etter cacher. Det har jeg ikke tid til på en tur som denne. Men jeg vil jo i alle fall finne minst en cache i hvert kanton jeg har vært innom i Sveits, og hvert departement jeg er innom i Frankrie hvor jeg  ikke har funnet cacher før. Jeg har vært innom to departementer i Frankrike hvor jeg ikke har funnet cacher før, Haut Svoie og Ain. Det er greit å få gjort det på begynnelsen, slik at man deretter ikke behøver å tenke på at man må finne en cache. I dag var jeg lite effektiv, lite flink, for utålmodig eller hadde uflaks. Så det gikk med en del til til resultatløs letning.

Resultatet ble at dagens etappe ble ganske kort. Bare ca 45 km. Da jeg kom til Bellegarad sur Valserin, plukket jeg fram nettbrettet og telefonene for å finne et hotell i en av de byene/landsbyene litt lenger fremme. Men der fant jeg ikke noe ledig rom. Det er ikke så mange hoteller i franske landsbyer, og jeg hadde en lite hyggelig opplevelse i Belgia i fjor sommer, hvor jeg slet med å finne overnatting sent på kvelden. Nå foretrekker jeg å ha en seng å dra til. Det var noen hoteller der jeg var, så jeg bestemte meg for å bli her over natten. Her fikk jeg hotellrom.

20160623214738

Stedet hadde også et merke med Bonne Adresse fra en fransk sykkelorganisasjon. Så det kunne være verdt å forsøke.

20160623220626

Det var så gammeldags i opplegget at damen i resepsjonen spurte om jeg ville ha rom med dusj. Jeg trodde ikke det fantes hotellrom uten dusj lenger, og etter en del timers syklng i rund 30 grader, følte jeg sterkt behov for en dusj. Så spurte hun om det var OK med toalett på gangen. Jeg spurte om de ikke hadde rom med dusj og toalett. Det hadde de, men hun syntes visst det var dyrt, for hun sa prisen helt uoppfordret med en mine som viste at hun syntes dette var et dyrt rom. Men det kostet unasett under 1/4 av det jeg hadde betalt for rommet i Geneve natten før.

_20160624_063638

_20160624_063735

Mobildekningen kan være ganske dårlig på den franske landsbygda. Nettbrettet mitt mistet kontakten med internett., Etter å ha restartet fikk jeg en feilmelding fra den franske mobiloperatøren som sa at nettbrettet ikke var satt opp for å kunne kobles til internett, hvilket er tøv. Jeg har brukt det i flere dager i Sveits, hvor jeg riktignok har betalt for datapakker, og har brukt det i Frankrike mange ganger tidligere. Hvis dette vedvarer i morgen, får jeg ta kontakt med Telenor.

Det er vel ikke helt overraskende at jeg har hatt bedre dekning med min franske mobiltelefon. Men også den norske telefonen har fungert bedre enn nettbrettet.

Jeg har vært ute og spist på et nærliggende pizzeria.

20160623214728

Jeg regnet ikke med at dette stedet hadde mange spennende restauranter, så jeg valgte den første og den beste — i alle fall den første. Så mye annet er det ikke å finne på her, så det blir en tdilig kveld. Kanksje kommer jeg tidlig av gårde i morgen, slik at jeg kan ta igjen noe av det jeg tapte i dag.