Bikerail 2018 — med sykkel på Interrail. Dag 13: Rotetur, Honfleur — Caen

Hvis jeg hadde vært overtroisk, hadde jeg sagt at ting måtte gå galt på den 13. dagen.

Da jeg skulle pakke bagen, oppdaget jeg at jeg manglet et sett sykkeltøy. Jeg måtte ha glemt det på hotellet i Rouen. Jeg hadde hengt dem til tørk på kleshengere inne i klesskapet. Jeg hadde latt døren stå åpen, så det skulle bli litt luftsirkulasjon. Men slikt må henges så man ser det. Jeg ringte hotellet, og fikk bekreftet at de hadde funnt dem. De tilbød seg å sende dem, men jeg trengte dem nå. Dermed var utgangspunktet for dagen lagt: Jeg måtte komme meg tilbake til Rouen. Den nærmeste stasonen er i Trouville-sur-Mer, ca 15 km fra Honfleur. Første toget skulle gå litt over 10.

Jeg gikk ut for å ta noen bilder av Honfleur i morgensol, og spise frokost. Ulempen med slike leilighetshoteller er at de ikke serverer frokost. De baserer seg på at fok ordner seg selv, og det gjør nok de fleste. Det var ikke mange cafeer som var åpne kl 07.30 en søndag morgen, heller ikke de som reklamerte med at de serverer frokost. Det var et Best Western hotell som administrerte nøkler mm til det leilighetshotellet hvor jeg bodde. Så jeg stakk innom der, og spurte om det var mulig å spise frokost hos dem. Det var det. Jeg betalte 13€ for frokosten.

Så var det å pakke sammen sakene og ta ekstra sjekk av at jeg ikke hadde gtemt noe denne gangen. Og sykle til Trouville-sur-Mer for å ta toget. Først til Lisieux, og deretter ti Rouen.

Jeg rakk toget med god margin. I Lisieux spurte jeg en av stasjonsfolkene hvilket spor toget til Rouen skulle gå fra, og han pekte det ut og bekreftet at derfra skulle toget til Rouen gå.

Det var et litt eldre InterCity togsett. Det var ikke like god plass til sykler på disse som på de nyere togsettene. Her var det også opphengskroker for sykler, men bare for to, og de var ikke helt godt utformet. En dame som også hadde med sykkel, slet ganske mye med å få hengt den opp.  Men jeg fikk festet sykkelen med to bagasjestropper, slik at den ikke sto noe mer i veien enn de to andre syklene.

Men da det kom to til med sykler, ble det ganske trangt.

Jeg funderte på hva jeg skulle gjøre videre, og kom til at jeg ville ta toget til byen Avranches, som ligger ganske nær Mont St Michel. Jeg tenkte å bestille for to netter der, slik at jeg kunne la bagasjen ligge igjen på hotellet, sykle til Mont St Michel og til noen andre steder i området. Jeg sjekket rutetabellen, og så at det skulle gå bra.

Toget skulle etter ruten være i Rouen kl 11.47. I god tid stilte jeg meg ved døren og syklene, slik at jeg kunne få ut min bagasje og deretter sykkelen. Men toget stoppet ikke. Klokken ble langt mer enn 11.47, uten at toget stopet. Jeg sto der, og lurte på hvordan toget kunne ha blitt så mye forsinket. Toget stoppet ikke før vi var kommet til Paris. Det gikk på det klokkeslettet som sto i rutetabellen, rutetabellen sa at det skulle stoppe, og mannen på stasjojen i Lisieux hadde bekreftet at det var toget til Rouen. Det kan ha blitt gitt noen beskjeder på stasjonen i Lisiesux som jeg gikk glipp av. Min fransk er ikke så god at jeg oppfatter alle beskjeder som gis på et ikke helt godt høytaleranlegg.

Jeg endte altså i Paris. Det var bare å finne et tog tilbake til Rouen, men det gikk ikke noe umiddelbart. Jeg var ikke i Rouen før drøyt fire timer etter at jeg etter planen skulle ha vært der. Jeg fikk hentet det gjenglemte sykkeltøyet, og dro tilbake til stasjonen.

Jeg oppdaget at det i alle fall på noen franske tog også er satt av plass til sykler på første klasse. Jeg så bare etter sykkelmerket på vognen, og la ikke merke til at det var føste klasse, før jeg satte meg.

Det var ingen som kommenterte at jeg satt der, noe som sikkert har en viss sammenheng med at ingen kontrollerte billettene. I Frankrike skal man registrere billettene, eller kompostere dem som det heter på fransk, før man går ombord på toget.

Det mest irriterende med dette, var at det da ikke lenger var mulig å rekke noe tog til Avranches. Planen ble revidert til å bli å reise til Caen, som også er en by jeg gjerne vil besøke, og hvor jeg ikke har vært tidlgere.

Jeg undersøkte mange muligheter for morgendagen. Jeg ble igjen minnet om at Frnkrike er et stort land, med lange avstander. Jeg må legge opp ruten med tanke på at jeg skal komme meg “hjem” til La Grande Motte, slik jeg hadde tenkt. Som jeg vel har nevnt før, har jeg lyst til å ta toget gjennom Cevennene. Da må jeg komme meg til Clermont Ferrand, hvor det toget går fra. Å reise til Clermont Ferrand blir et heldags prosjekt, med tog til Paris, og deretter tog, med diverse bytter, til Clermont Ferrand. Det blir litt enklere når jeg fordeler det på litt flere dager, for da blir ikke puslespillet med korrespondanser like vanskelig.

Jeg ble sittende mye med planleggingsappen fra Interrail, og oppdaget at man kan avgrense søkene til bare å omfatte tog som tar sykler.

Som i så mange land, er jernbanestrekningene bygget ut med utgangspunkt i hovedstaden. Det kan være vanskelig å unngå Paris, i alle fall så lenge vi er her opp i nord. En mulig variant kunne ha  vært å bli en dag lenger i Caen, ta toget til Pontorson, som er nær Mont St Michel, sykle som jeg hadde tenkt, og ta toget tilbake til Caen. Jeg måtte bestemme meg i går kvled kveld. Toget jeg eventuelt måtte ta, skulle år kl. 07.11. Så tidlige tog klarer ikke jeg å ta på sparket. Jeg kunne ikke sove på dette.

Mens jeg satt på toget til Caen, begynte det å regne. Værmeldingen sa at det kunne bli regn også dagen etter, i alle fall først på dagen. Jeg legger ikke ut på en slik sykkelrunde hvis det er meldt regn. Resultatet ble at jeg starter “hjemturen”. Jeg tar et tog til Tours i Loire, og blir der til dagen etter. Deretter blir det tog fra Tours til Clermont Ferrand, og tog gjennom Cevennene til Nîmes og eventuelt videre til Montpellier dagen etter dette. Det blir stort sett bare togreiser med stopp på to steder. Jeg kommer neppe til å skrive om disse dagene, men jeg har planer om å summere opp erfarinene, og tar med det som eventuelt måtte være verdt å nevne i en slik oppsummering.

Bikerail 2018 Med sykkel på Interrail - utreise: (Oslo - København -- Montpellier.