I vini del Giro d’Italia 2026. Etappe 6: Paestum – Napoli

Til tross for plaskregn, ble det ikke noen store og dramatiske velt på gårsdagens etappe, selv om lederne gikk ned etter tur. Igor Arrietas opphenting etter å ha kjørt feil, var bare imponerende. Andremann i mål, Alfonso Euálio sikret seg den rosa ledertrøyen. Johannes Kulset kom på 8. plass, 3.13 etter vinneren, mens Martin Tjøtta og Andreas Leknessund kom i mål med hovedfeltet, blant annet sammen med Jonas Vingegaard, 7.13 etter vinneren. Johannes Kulset ligger nå på femteplass i sammendraget, 5.17 bak lederen.

I dag er det en 161 km lang, flat etappe. I dag må vi regne med et oppgjør blant spurterne.

Nå har vi kommet til Campania, en av de syd-italienske regionene som har markert seg med mest kvalitetsvin. Etappen går stort sett realtivt nær kysten, og de mest interessante vinområdene i Campania ligger lenger inne i landet.

Vi starter nord i området DOC Cliento. Det er et stort område langs kysten, men bare en ganske liten del brukes til vinproduksjon. Mange av produsentene i området velger heller den overlappende klassifiseringen IGT Paestum, et område som har navn etter dagens startby. Likevel: Vinmonopolet har syv viner fra DOC Cliento, en rød og seks hvite i sine lister. Skjønt det er bare en av de hvite som er generelt tilgjengelig og som kan bestilles, de andre kan finnes i noen butikker. Jeg har ikke undersøkt hvilke.

Etappen er en tur innom den vakre Amalfikysten. Amalfi er mer kjent for sitroner enn for vin. Vinområdet er DOC Costa d’Amalfi. Av tre DOC-områder rundt Salerno, er dette, fortsatt ifølge Italiensk vin, det eneste som har markert seg. Flere kvalitetsprodusenter i området foretrekker klassifikasjonenene IGT Paestum, eller IGT Colli di Salerno. Amalfikysten er et populært turistområde, og vinprodusentene har i stor grad solgt vinen lokalt til turistene som besøker området. De har ikke satset veldig mye på å bedre kvaliteten for å nå større markeder. På Vinmonopolets nettsider fant jeg to viner fra Amalfi, men begge oppgis å være utsolgt.

Etappen går øst for vulkanen Vesuv, og omtrent en mil øst for Pompei, som ble begravet under Vesuvs utbrudd i år 79. Vulkanen har hatt en rekke utbrudd siden den gang, det siste større utbruddet hadde Vesuv 18. mars 1944. Det var et lavautbrudd og ikke en eksplosjon. Åpningen ble forseglet etter det utbruddet, og den karakteristiske røykskyen forsvant. Magmakammeret under vulkanen er fylt opp, noe som tilsier et kommende utbrudd. Da åpningen er forseglet, kan det bli et eksplosivt utbrudd. Vesuv regnes som en av verdens farligste vulkaner, dels fordi det er fare for at det neste utbruddet vil være eksplosivt, og at den ligger i et område hvor det bor rundt 3 millioner mennesker. Vi får i alle fall håpe at det ikke skjer når girosyklistene sykler forbi.

Før Pompei ble begravet, var det et viktig vinområde. I dag omfatter DOC Vesuvio områder på den nedre delen av vulkanen. Det lages mest hvitvin, men ifølge Italiensk vin er det de røde som er best, faktisk de beste i hele Napoliprovinsen. De druene som brukes er primært Coda di Volpe, Verdeca og Piedirosso.

Jeg skrev til første etappe at jeg ville inkludere noen franske tegneserier, også til Giro d’Italia. Det er noen som ikke bare handler om fransk vin i serien Vinifera. Den er tiljgengelig på fransk. Jeg har også sett at den har vært tilgjengelig på nederlandsk, eller kanskje helst på belgisk flamsk, men den er ikke lenger tilgjengelig. Om den også finnes på andre språk, vet jeg ikke.

Dette var en av de tegneseriene jeg tenkte på da jeg skulle komme tilbake til noen om Italia. Det er docudrama i tegneserieformat, så her er det de nødvendige ingredienser med rivalisierng, slåssing, kjærlighet og sex som hører til denne sjangeren, i alle fall når utgangspunktet er antikken. Det er også et avsnitt hvor noe av historien fortelles i tekst.

Den franske utgqaven er tilgjengelig i Kindle-format. Jeg har ikke lest tegneserier i dette formatet, og må medgi at jeg er skeptisk.

Herfra gjør etappen en sving nordover, før den kommer inn mot selve Napoli. Ved Napoli, og ikke minst litt vest for Napoli, finner vi området DOC Campi Flegri. Campi Flegri betyr “De brennende markene”, og refererer til den vulkanske aktiviteten under bakken. Området er på toppen av en vulkan, en såkalt supervulkan. Det er litt ulike meninger om risikoen for utbrudd. Jordsmonnet er slik at vinlusen phylloxera ikke kan overleve, så dette er et av ganske få områder hvor den ikke herjet, og vinrankene her er ikke podet på amerikanske vinstokker. Det skal være noen veldig gamle vinstokker her, visstnok noen som er flere hundre år gamle.

Det er en bue med vukalnsk aktivitet, som går herfra og videre til området rundt Vesuv. Jeg nevnte litt om platetektonikk til 4. etappe. Det er i dette området den afrikanske og den eurasiatiske kontinentalplaten kolliderer, slik at den afrikanske skyves under den eurasiatiske. Det gir mye seismisk aktivitet i området. Her er det vulkaner, og det er også ganske ofte krafige jordskjelv.

Italiensk vin

Min hovedkilde til  kunnskap om italiensk vin er  Thomas Ilkjær, Paolo  Lolli, Arne Ronold og Ole Udsen: Italiensk vin. Boken kom i tredje utgave i 2018. Siden det hele tiden skjer mye spennende på vinfronten, er denne utgaven selvfølgelig utvidet sammenlignet med tidligere utgaver. Nå er det såpass lenge siste utgave kom, så det er nødvendig å oppdatere med andre kilder, først og fremst på nettet. 

I den forrige utgaven hadde forfatterne valgt en systematikk basert på sykkel, ved å dele den inn etter ledergruppen, forfølgerne, hovedfeltet og grupettoen. Jeg syntes i utgangspunktet det var en morsom idé. Men etter å ha brukt den boken en del, syntes jeg ikke at det fungerte. Når man skulle flytte seg fra en region til en annen, måtte man sjekke i innholdsfortegnelsen i hvilken del av feltet forfatterne hadde plassert naboregionen. I tredje utgave har forfatterne valgt en geogfrafisk systematikk, som fungerer bedre. Støtt din lokale bokhandler, og kjøp den der du pleier å kjøpe bøker.

Gambero Rosso Italian Wines

Denne boken utgis hvert år, og er den boken man skal ha for å kunne orientere seg i italiensk vinproduksjon. Man skal selvsagt ha siste utgave, som er 2026-utgaven.

Boken er delt inn etter distrikter. Innenfor hvert distrikt er produsentene listet alfabetisk. Årets utgave omtaler 2605 produsenter og mer enn 24,315 viner.

Boken finnes både i en paperback og Kindle utgave. Et år kjøpte jeg Kindle utgaven. Det angret jeg på. Kindle fungerer dårlig for en oppslagsbok hvor man skal bla mye fram og tilbake. De kunne sikkert laget en bedre elektronisk utgave, men jeg var ganske misfornøyd med den jeg kjøpte.

Kjøp den fra Amazon UK.

 

I vini del Giro d'Italia 2026

I vini del Giro d'Italia

Les Vins du Tour de France

Los vinos de la Vuelta

Ønsker du bedre for­hold for syklende?

Meld deg inn i Syk­lis­tfor­eningen, orga­ni­sa­sjo­nen som arbei­der for hver­dags– og tur­syk­lis­ter. Syk­lis­tene arbei­der poli­tisk nasjo­nalt og lokalt for å bedre for­hol­dene for syk­lis­ter. Vi tren­ger en slag­kraf­tig orga­ni­sa­sjon om iva­re­tar de syk­len­des inter­es­ser. Som med­lem får du gode med­lems­til­bud og andre for­de­ler. Meld deg inn nå! Se her om Sykistforeningens lokal­lag i Oslo.

Dessverre er Syklistforeningen medlem av Trygg Trafikk,  som er en bilistorganisasjon med hovedbudskap at bilen skal fram, og at alle andre må passe seg. Når det gjelder sykling har de ikke stort annet å bidra med enn et evindelig mas om å bruke hjelm. Enda verre: Trygg Trafikk er igjen medlem av bilbransjens lobbyorganisasjon Opplysningskontoret for veitrafikken. Dette gjør at jeg har blitt ganske ambivalent til foreningen. Men lokallaget i Oslo gjør en viktig jobb for oss som bor der.

Gras­rot­an­de­len: Er du blant oss som pleier å tape pen­ger på tip­ping, Lotto eller andre penge­spill fra Norsk Tip­ping? La noe av pen­gene gå til å støtte arbei­det for de syk­len­des inter­es­ser. Syklistforeningen Oslo  er regist­rert som gras­rot­mot­ta­ker num­mer 995213400 (peker til PDF-fil med strek­kode du kan ta med deg til kom­mi­sjo­næ­ren). Grasrotandelen må gå til lokale foreninger, så jeg håper andre lokallag også benytter den muligheten. Men jeg har ikke noen detaljer om dette. Les mer om gras­rot­an­de­len hos Norsk Tip­ping.