I vini del Giro d’Italia 2026. Etappe 15: Voghera – Milano

I dag er det en 136 km lang, flat etappe.

Etappen starter i Piemonte, nær grensen til Lombardia. Det meste av etappen går i Lombardia. Lombardia har navn etter Lombardene. Da jeg lærte om disse i historieundervisningen, jeg vet ikke lenger om det var i de vanlige historietimene eller om det var i rettshistorien, lærte vi om langobardene. Jeg tenkte inntil nylig at langobardene var en slags fornorskning av lombardene. Men det er visst heller omvendt. Langobardi var den latinske betegnelsen på langobardene.

Jeg begynte å grave litt mer i dette, da det i en podcast ble sagt at de kom fra Danmark. Så langt jeg har klart å finne ut, kom de fra områdene rundt utløpet av Elben, altså områdene rundt Hamburg. Nå har det vært mange kriger mellom Danmark og Tyskland, eller det som ble til Tyskland. Så om man ser bakover i historien blir det litt uklart hva som var Danmark og hva som var Tyskland. Schleswig Holstein har i perioder vært dansk, men er i dag tysk. I alle fall ut fra dagens grenser omfatter det området nord og nord-øst for Hamburg. Men hvor grensene gikk i tidligere tider, om det var noe klare grenser, vet jeg ikke. Det var i alle fall et nordgermansk folk. De hadde forflyttet seg fra sine opprinnelige områder til områdene rundt Donau, før de ble presset videre av hunnerne, og invaderte det som hadde vært romerriket.

I vinsammenheng er ikke disse Langobardene særlig interessante. Det er mulig de ikke var interessert i vin. Etter romerrikets sammenbrudd er det generelt veldig lite dokumentasjon, ikke bare om vinproduksjon, fram til senmiddelalderen. I det som i dag er Italia vokste det fram en del bystater, som dels var republikker, dels kongedømmer. Og italienerne fortsatte å produsere og drikke vin. Men ser man på vinhistorien var dette ikke en interessant periode.

Jeg tok med dette om Langobardene og historien dels fordi jeg synes historie er interessant, men også for å avlede oppmerksomheten fra at det ikke er noe særlig interessant vin i det området vi er innom på denne etappen. Som nevnt starter etappen i Piemonte. Vi kunne ha holdt tilbake DOC Colli Tortonesi som vi var innom til 13. etappe, og lagt turen innom der til denne etappen i stedet. Men vi går ikke tilbake til det området nå.

Kort tid etter at rytterne kommer inn i Lombardia dreier etappen nordover mot Pavia. Hvis de holder veldig stor fart, slik at det blir en stor sving som tar dem litt lenger østover, kommer vi inn i Olreoò Pavese. Området har lenge vært en stor leverandør av druer, først og fremst Pinot Noir, til diverse produsenter av musserende vin. Mange mener at det er et område som har et stort potensiale for produksjon av musserende vin. Området ble opphøyd til DOCG Oltrepò Pavese Metodo Classico i 2007. Men man har så langt ikke klart å produsere noe med en klar kvalitetsprofil, som f.eks. kan måle seg med Franciacorta, en annen musserende vin fra Lombardia som jeg har tenkt å vente med til avslutningsetappen. Det er syv DOC-klassifieringer innenfor det samme området, men jeg går ikke nærmere inn på disse.

Herfra til Milano finner jeg ikke interessant vin.

Etter denne etappen er det hviledag. Vi møtes igjen på tirsdag, til det som pleier å være helvetesuken i Giro d’Italia.

Italiensk vin

Min hovedkilde til  kunnskap om italiensk vin er  Thomas Ilkjær, Paolo  Lolli, Arne Ronold og Ole Udsen: Italiensk vin. Boken kom i tredje utgave i 2018. Siden det hele tiden skjer mye spennende på vinfronten, er denne utgaven selvfølgelig utvidet sammenlignet med tidligere utgaver. Nå er det såpass lenge siste utgave kom, så det er nødvendig å oppdatere med andre kilder, først og fremst på nettet. 

I den forrige utgaven hadde forfatterne valgt en systematikk basert på sykkel, ved å dele den inn etter ledergruppen, forfølgerne, hovedfeltet og grupettoen. Jeg syntes i utgangspunktet det var en morsom idé. Men etter å ha brukt den boken en del, syntes jeg ikke at det fungerte. Når man skulle flytte seg fra en region til en annen, måtte man sjekke i innholdsfortegnelsen i hvilken del av feltet forfatterne hadde plassert naboregionen. I tredje utgave har forfatterne valgt en geogfrafisk systematikk, som fungerer bedre. Støtt din lokale bokhandler, og kjøp den der du pleier å kjøpe bøker.

Gambero Rosso Italian Wines

Denne boken utgis hvert år, og er den boken man skal ha for å kunne orientere seg i italiensk vinproduksjon. Man skal selvsagt ha siste utgave, som er 2026-utgaven.

Boken er delt inn etter distrikter. Innenfor hvert distrikt er produsentene listet alfabetisk. Årets utgave omtaler 2605 produsenter og mer enn 24,315 viner.

Boken finnes både i en paperback og Kindle utgave. Et år kjøpte jeg Kindle utgaven. Det angret jeg på. Kindle fungerer dårlig for en oppslagsbok hvor man skal bla mye fram og tilbake. De kunne sikkert laget en bedre elektronisk utgave, men jeg var ganske misfornøyd med den jeg kjøpte.

Kjøp den fra Amazon UK.

 

I vini del Giro d'Italia 2026

I vini del Giro d'Italia

Les Vins du Tour de France

Los vinos de la Vuelta

Ønsker du bedre for­hold for syklende?

Meld deg inn i Syk­lis­tfor­eningen, orga­ni­sa­sjo­nen som arbei­der for hver­dags– og tur­syk­lis­ter. Syk­lis­tene arbei­der poli­tisk nasjo­nalt og lokalt for å bedre for­hol­dene for syk­lis­ter. Vi tren­ger en slag­kraf­tig orga­ni­sa­sjon om iva­re­tar de syk­len­des inter­es­ser. Som med­lem får du gode med­lems­til­bud og andre for­de­ler. Meld deg inn nå! Se her om Sykistforeningens lokal­lag i Oslo.

Dessverre er Syklistforeningen medlem av Trygg Trafikk,  som er en bilistorganisasjon med hovedbudskap at bilen skal fram, og at alle andre må passe seg. Når det gjelder sykling har de ikke stort annet å bidra med enn et evindelig mas om å bruke hjelm. Enda verre: Trygg Trafikk er igjen medlem av bilbransjens lobbyorganisasjon Opplysningskontoret for veitrafikken. Dette gjør at jeg har blitt ganske ambivalent til foreningen. Men lokallaget i Oslo gjør en viktig jobb for oss som bor der.

Gras­rot­an­de­len: Er du blant oss som pleier å tape pen­ger på tip­ping, Lotto eller andre penge­spill fra Norsk Tip­ping? La noe av pen­gene gå til å støtte arbei­det for de syk­len­des inter­es­ser. Syklistforeningen Oslo  er regist­rert som gras­rot­mot­ta­ker num­mer 995213400 (peker til PDF-fil med strek­kode du kan ta med deg til kom­mi­sjo­næ­ren). Grasrotandelen må gå til lokale foreninger, så jeg håper andre lokallag også benytter den muligheten. Men jeg har ikke noen detaljer om dette. Les mer om gras­rot­an­de­len hos Norsk Tip­ping.