I vini del Giro d’Italia 2026. Etappe 17: Cassano d’Adda – Andalo

Det var ikke noen overraskelse at Jonas Vingegaard vant også gårsdagens etappe. Beste nordmann ble Enmbret Svårstad-Bårdseng, som sykler for Ineos, på 15. plass, 4:07 bak Jonas Vingegaard, Johannes Kulset ble nr 16, 4:48 bak. Med seieren styrket Jonas Vingagaard sitt grep om sammendraget, 4:03 foran Felix Gall. Helten Afonso Eulàilo klarte ikke helt å henge med, og falt ned til en 5. plass, 5:40 etter Jonas Vingegaard. Der det fortsatt er en del spenning, er om poengtrøyen. Paul Magnier leder med bare to poeng på Jhonatan Navarez. Det blir nok en del kamp om poengene på de gjenværende etappene. Det kan pågå helt til målgang i Roma.

I dag er det en ikke altfor hard fjelletappe. Mot slutten stiger det hele tiden, men det er ikke noen heftig toppavslutning. Dette kan bli en ny seier for Jonas Vingegaard, om han og Visma er interessert i å bruke krefter på det. Vismalaget virker sterkt nok til å kontrollere en slik etappe og kjøre Jonas Vingegaard inn til seier. I morgen blir det noe som kan se ut som en delvis hviledag for sammenlagtkfavorittene, så hvorfor ikke. Men jeg vil tro at de vil være mer opptatt av å kontrollere de som ligger nærmest i sammendraget og ikke tape tid til dem. Det er ikke usannsynlig at et brudd med relativt ufarlige ryttere kan få gå inn. Hvis vi tar en titt på noen av rytterne i UnoX, ligger Johannes Kulset på 17. plass, 19:23 bak ledende Jonas Vingegaard. Han er nok ingen trussel mot Vingegaard. Men han er bare knappe ti minutter bak topp ti, så blant de som i alle fall håper på å bli topp ti, vil det kunne være noen som vil forsvare sine posisjoner og ikke la et brudd med Johannes Kulset få gå. Andreas Leknessund, som har syklet godt og har noen gode plasseringer, ligger på 47. plass, 1.34.28 bak ledende Jonas Vingegaard, og omtrent 1.25 bak topp ti, så han truer ingen om han skulle bli sittende i et brudd.

Vi er tilbake i Italia. Etappen starter i Lombardia, og ender i Trentino Alto-Adige.

Etappen starter litt syd-vest for Bergamo. Vi kan starte i DOC Terre del Colleoni, som ligger syd, øst og vest for Bergamo. Om startbyen er i det vinområdet, er jeg usikker på. Igjen har jeg problemer med manglende presisjon i kartene, som gjør det vanskelig å fastslå dette. Den beskrives som omtrent overlappende med DOC Valcalepio, men på kartene i Italiensk vin ser det ut som om DOC Terre del Colleoni omfatter et større område. Derfor starter jeg med den, og kommer til DOC Valcalepio nedenfor.

DOC Terre del Colleoni ble etablert for å åpne for produksjon av andre viner enn de man kan produsere innenfor DOC Valcalepio. I DOC Terre del Colleoni produseres det mange endrueviner. Jeg har ikke sett noen angivelse for dette området, men jeg antar at det også her er slik at vinen må inneholde minst 85% av den angitte druen — som altså betyr at det kan være flere druer, selv om de betegnes som endrueviner.

Til rødvin brukes en blanding av franske druer som Cabernet Sauvignon og Merlot, med lokale druer som Marzemino, Schiava og Franconia. Marzemino er en mørk rød/sort drue som kommer fra Nord-Italia, hvor den dyrkes flere steder. Men den dyrkes nå også i Australia og New Zeeland. Schiava brukes som betegnelse på flere ulike druer. Den har også mange ulike navn. Franconia er det lokale navnet på den druen som også kalles Blaufrankisch, og som dyrkes mye i Østerrike. Så selv om disse druene omtales som lokale, så er de nok ikke så veldig lokale. En drue som virkelig er lokal, er Incrocio Terzi, en drue som ble laget av vinmakeren Riccardo Terzi i Bergamo, ved å krysse Cabernet Franc og Barbera.

Til hvitvin brukes druene Chardonnay, Pinot Bianco, Manzoni Bianco, Moscato Giallo og Pinot Grigio. Manzoni Bianco er en krysning av Pinot Bianco og Riesling.

Ifølge Italiensk vin er produksjonen innefor klassifikasjonen DOC Terre del Colleoni liten, og ingen viner herfra har til nå gjort seg bemerket.

Vi fortsetter til DOC Valcalepio. Den ligger litt øst i området DOC Terre del Colleoni, i alle fall ser det slik ut på de kartene jeg har. Rødvin herfra laget med en blanding av de to Bordeaux-druene Merlot, som skal utgjøre 40 til 75%, og Cabernet Sauvignon som skal utgjøre 25-60%. Om jeg skal være ærlig, og det skal man som kjent helst være, så synes jeg ikke at det er noe poeng å lete opp en typisk Bordeaux-blend fra andre området enn Bordeaux, med mindre man er i det området hvor vinen produseres.

Hvitvin lages med 55-80% av druene Pinot Bianco og/eller Chardonnay, mens Pinot Grigio utgjør resten.

Vinmonopolet har ingen viner fra disse områdene.

Etappen passerer et stykke nord for byen Brescia. Navnet gir meg assosiasjoner til et TV-program med Andreas Wahl, hvor han snakket om og vi kan vel si plukket fra hverandre helsekost. De lanserte sitt eget helsekostprodukt, Bressica, og de klarte å få publisert noen “vitenskapelige” artikler som skulle dokumentere at det virket. Bressica er det latinske navnet for kål, og deres vidunderprodukt var frysetørret kål i pulverform. Det var flere som hadde brukt produktet, som var sikre på at det hadde hatt positiv virkning for dem. Kål er sunt, og kål er visst nå en veldig trendy grønsak. Men jeg foretrekker kål i naturlig form, ikke som frystetørret pulver. Jeg er vokst opp med at vi hadde kjøkkenhage, hvor det blant annet ble dyrket kål. Om sommeren gikk gjerne min mor ut i kjøkkenhagen og skar av et kålhode, sommerkål, som vi så fikk servert smørdampet (antageligvis margarindampet) til middagen. Kål blir ikke bedre enn en helt fersk, smørdampet sommerkål.

Det ble sagt i Andreas Wahls program, jeg husker ikke av hvem, at hvis man skulle spise en sunn meny bestående av bare to matvarer, burde det være lever og kål. Men vi må tilbake til vin, som nok er mindre sunt enn kål.

Som nevnt tidligere, hadde Ingvild Tennfjord nylig en oversikt med anbefalinger om italienske viner. Hennes anbefaling fra Trentino Alto Adige er Kaltern Alto Adige Edelvernatsch 2023. Hun angir riktignok ikke en bestemt årgang, men 2023 er den årgangen de for tiden har hos Vinmonopolet. Hun skriver om denne:

“Blant de siste landområdene som ble innlemmet i dagens Italia! Schiava betyr slave på italiensk. På tysk kalles druen vernatsch, eller trollinger. Lekker, pinot-lignende og ultralett rødvin som jeg tenkte på i flere dager etter at jeg smakte den.”

Jeg tror denne vinen produseres lenger nord enn der dagens etappe går, men jeg tar den med likevel.

Etappen dreier nordover, vest for Iseosjøen. Dermed klarer vi akkurat å unngå Franciacorta, hvor de produserer Italias beste musserende vin. Men jeg kommer tilbake til Franciacorta til avslutningsetappen. Det er en passende vin for å feire finalen, selv om den er et stykke unna produksjonsstedet.

Noe særlig mer vin er det ikke å finne langs dagens etappe.

Italiensk vin

Min hovedkilde til  kunnskap om italiensk vin er  Thomas Ilkjær, Paolo  Lolli, Arne Ronold og Ole Udsen: Italiensk vin. Boken kom i tredje utgave i 2018. Siden det hele tiden skjer mye spennende på vinfronten, er denne utgaven selvfølgelig utvidet sammenlignet med tidligere utgaver. Nå er det såpass lenge siste utgave kom, så det er nødvendig å oppdatere med andre kilder, først og fremst på nettet. 

I den forrige utgaven hadde forfatterne valgt en systematikk basert på sykkel, ved å dele den inn etter ledergruppen, forfølgerne, hovedfeltet og grupettoen. Jeg syntes i utgangspunktet det var en morsom idé. Men etter å ha brukt den boken en del, syntes jeg ikke at det fungerte. Når man skulle flytte seg fra en region til en annen, måtte man sjekke i innholdsfortegnelsen i hvilken del av feltet forfatterne hadde plassert naboregionen. I tredje utgave har forfatterne valgt en geogfrafisk systematikk, som fungerer bedre. Støtt din lokale bokhandler, og kjøp den der du pleier å kjøpe bøker.

Gambero Rosso Italian Wines

Denne boken utgis hvert år, og er den boken man skal ha for å kunne orientere seg i italiensk vinproduksjon. Man skal selvsagt ha siste utgave, som er 2026-utgaven.

Boken er delt inn etter distrikter. Innenfor hvert distrikt er produsentene listet alfabetisk. Årets utgave omtaler 2605 produsenter og mer enn 24,315 viner.

Boken finnes både i en paperback og Kindle utgave. Et år kjøpte jeg Kindle utgaven. Det angret jeg på. Kindle fungerer dårlig for en oppslagsbok hvor man skal bla mye fram og tilbake. De kunne sikkert laget en bedre elektronisk utgave, men jeg var ganske misfornøyd med den jeg kjøpte.

Kjøp den fra Amazon UK.

 

I vini del Giro d'Italia 2026

I vini del Giro d'Italia

Les Vins du Tour de France

Los vinos de la Vuelta

Ønsker du bedre for­hold for syklende?

Meld deg inn i Syk­lis­tfor­eningen, orga­ni­sa­sjo­nen som arbei­der for hver­dags– og tur­syk­lis­ter. Syk­lis­tene arbei­der poli­tisk nasjo­nalt og lokalt for å bedre for­hol­dene for syk­lis­ter. Vi tren­ger en slag­kraf­tig orga­ni­sa­sjon om iva­re­tar de syk­len­des inter­es­ser. Som med­lem får du gode med­lems­til­bud og andre for­de­ler. Meld deg inn nå! Se her om Sykistforeningens lokal­lag i Oslo.

Dessverre er Syklistforeningen medlem av Trygg Trafikk,  som er en bilistorganisasjon med hovedbudskap at bilen skal fram, og at alle andre må passe seg. Når det gjelder sykling har de ikke stort annet å bidra med enn et evindelig mas om å bruke hjelm. Enda verre: Trygg Trafikk er igjen medlem av bilbransjens lobbyorganisasjon Opplysningskontoret for veitrafikken. Dette gjør at jeg har blitt ganske ambivalent til foreningen. Men lokallaget i Oslo gjør en viktig jobb for oss som bor der.

Gras­rot­an­de­len: Er du blant oss som pleier å tape pen­ger på tip­ping, Lotto eller andre penge­spill fra Norsk Tip­ping? La noe av pen­gene gå til å støtte arbei­det for de syk­len­des inter­es­ser. Syklistforeningen Oslo  er regist­rert som gras­rot­mot­ta­ker num­mer 995213400 (peker til PDF-fil med strek­kode du kan ta med deg til kom­mi­sjo­næ­ren). Grasrotandelen må gå til lokale foreninger, så jeg håper andre lokallag også benytter den muligheten. Men jeg har ikke noen detaljer om dette. Les mer om gras­rot­an­de­len hos Norsk Tip­ping.